کد خبر: 73139

«فرهیختگان» از وضعیت فناوری نوظهور محاسبات ابری و نقش تاثیرگذار آن در پیشبرد فناوری اطلاعات در دنیا خبر می‌دهد

رشد 17/43 درصدی بازار محاسبات ابری تا ۲۰۳۰

کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که حجم بازار جهانی محاسبات ابری تا سال 2030 به رقمی معادل 1614/10 میلیارد دلار خواهد رسید و با رشدی 17/43درصدی بین سال‌های 2022 تا 2030 روبه‌رو می‌شود.

ندا اظهری، مترجم: فناوری‌های نوظهور با رشدی که در این حوزه وجود دارد، تاثیر بسزایی در پیشرفت و توسعه فناوری‌های روز دنیا داشته‌اند. یکی از جدیدترین حوزه‌های فناورانه که کشورها چندسالی است با آن آشنا شده‌ و در همین مدت کوتاه توانسته‌اند جایگاه قابل‌قبولی به دست آورند، محاسبات ابری است. محاسبات ابری به همان فناوری ابری اطلاق می‌شود و در صنایع تولیدی، مخابراتی، معدن، ساخت‌وساز، مدیریت آب و پسماند و تولید و توزیع انرژی کاربرد دارد. دارایی‌های سرمایه‌ای بزرگ مانند کارخانه‌ها، تجهیزات، ماشین‌ها و دستگاه‌ها، کنترل‌کننده‌ها، ایستگاه‌های پمپاژ و... می‌توانند به حسگرهایی برای ارائه حجم بالای داده‌های عملیاتی از طریق اینترنت اشیای صنعتی به یکدیگر و اپراتورها مجهز شوند.
محاسبات ابری زیرساخت‌های لازم را برای انتقال داده به آن‌دسته از برنامه‌های کاربردی ارائه می‌دهد که اپراتورها در آنها از کامپیوترها یا دستگاه‌های موبایل یا برنامه‌های نرم‌افزاری استفاده می‌کنند و جریان کاری خودکاری دارند. همزمان که سازمان‌ها داده‌های بیشتری را به دست می‌آورند، از مدیریت استراتژیک‌تر دارایی‌ها و عملیات‌های کلی استفاده می‌کنند. این فناوری، ارائه سرویس‌های میزبان را در اینترنت شامل می‌شود. این سرویس‌ها به سه گروه اصلی زیرساخت به‌عنوان یک خدمت، پلتفرم به‌عنوان یک خدمت و نرم‌افزار به‌عنوان یک خدمت تقسیم می‌شوند. زیرساخت‌های ابری شامل اجزای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موردنیاز برای اجرای صحیح یک مدل محاسبات ابری است. محاسبات ابری را می‌توان به‌عنوان محاسبات کاربردی یا محاسبات براساس تقاضا نیز درنظر گرفت. به‌طورکلی، کشورهای ژاپن، استرالیا، آمریکا، آلمان، سنگاپور، فرانسه، انگلیس، کره‌جنوبی، کانادا و ایتالیا جزء 10 کشور برتر جهان در زمینه فناوری محاسبات ابری به شمار می‌روند. بزرگ‌ترین رشد میان این کشورها مربوط به سنگاپور است که در سال جاری در رده پنجم قرار دارد و نسبت به سال گذشته که در رده دهم قرار داشت، 5 پله صعود کرده است.

 محاسبات ابری چگونه کار می‌کند؟
به گزارش bankrate، محاسبات ابری با امکان دسترسی به دستگاه‌های سرویس گیرنده به داده‌ها و برنامه‌های کاربردی ابری از طریق اینترنت سرورهای فیزیکی، پایگاه داده‌ها و رایانه‌های راه دور کار می‌کند. این فناوری به‌شدت با فناوری‌های مجازی‌سازی و اتوماسیون مرتبط است. محاسبات ابری، دسترسی به داده‌ها و اطلاعات از طریق اینترنت و ارائه ارتباطی انعطاف‌پذیر را امکان‌پذیر می‌کند. سازمان‌ها در مقایسه با ذخیره سنتی داده‌ها، به‌سمت استفاده نوین از داده‌ها مانند فناوری‌های دیجیتال چون هوش مصنوعی، رباتیک و اتوماسیون پیش رفته‌اند. درواقع، سیستم‌های ابری، زیرساخت‌هایی را برای سازمان‌ها ارائه می‌دهند. از کسب امنیت بالا گرفته تا دسترسی آزاد به داده‌ها برای سازمان‌ها، محاسبات ابری تقریبا در تمام صنایع کاربرد دارد. به همین دلیل، کمپانی‌هایی چون آمازون و مایکروسافت با جدیت تمام حضورشان را در بازار محاسبات ابری گسترش داده‌اند.

 بازار جهانی محاسبات ابری
به گزارش globenewswire، کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که حجم بازار جهانی محاسبات ابری تا سال 2030 به رقمی معادل 1614/10 میلیارد دلار خواهد رسید و با رشدی 17/43درصدی بین سال‌های 2022 تا 2030 روبه‌رو می‌شود. حجم بازار جهانی محاسبات ابری در سال 2021 چیزی حدود 380.25 میلیارد دلار تخمین زده شده است. بخش خصوصی حدود 46درصد از سهم درآمدی مرتبط با این فناوری را در سال جاری از آن خود کرده است. در این میان، بخش‌های نرم‌افزاری به‌عنوان سرویس‌های خدماتی حدود 55درصد از درآمدها را دربرگرفته‌اند. آمریکای شمالی به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار محاسبات ابری در دنیا 40درصد از سهم درآمدی این فناوری را در سال 2021 به دست آورده و بیشترین سهم از آن غول‌های فناوری دنیا یعنی مایکروسافت، آمازون، گوگل، IBM، اوراکل و اپل است.

برترین خدمات محاسبات ابری
به گزارش itproportal، بهترین خدمات محاسبات ابری فرصتی برای کسب‌وکارها ایجاد می‌کند تا به‌منظور بهبود کارایی و کاهش هزینه‌ها، دستخوش تحول دیجیتال شوند. خدمات ابری به‌نوعی محاسبات دیجیتال را در دنیا متحول کرده‌اند و به کسب‌وکارها اجازه داده‌اند زیرساخت‌های آی‌تی را در قالب مجازی توسعه دهند و نرم‌افزاری را از طریق سیستم ابری ارائه دهند که وابسته به سیستم‌عامل یک کاربر باشد. کسب‌وکارها همچنین می‌توانند خدمات ابری ارائه‌دهندگان را از طریق کارگزاران ابری ترکیب کرده و مطابقت دهند تا اطمینان حاصل شود این خدمات به حداکثر کارایی و کارآمدی هزینه می‌رسند. این امر ممکن است مستلزم دستیابی به نرم‌افزار مدیریتی ابری مازاد باشد اما برای کسب‌وکارهای بزرگ‌تر، مزایای اقتصادی آن می‌تواند جالب‌توجه باشد. از آنجا که خدمات ابری از طریق پلتفرم‌های نرم‌افزاری و شبکه‌های مجازی‌شده فعال می‌شوند، به این معناست که دسترسی و تحلیل داده‌ها با هدف تجزیه و تحلیل و نیز اهداف هوشمند کسب‌وکار سهل‌تر می‌شود. درمجموع، خدمات محاسبات ابری پتانسیل بی‌نظیری برای بهبود عملکرد کسب‌وکارها و افزایش سود ارائه می‌دهند.

 سهم 22درصدی Microsoft Azure از سرمایه‌گذاری در سیستم ابری
پلتفرم Microsoft Azure از حدود 10 سال پیش یعنی سال 2010 عرضه شد. کاربران آن می‌توانند هر نوع خدمت و سرویسی را روی فضای ابری ادامه داده یا آن را با برنامه‌های کاربردی موجود، مرکز داده یا زیرساخت‌ها ترکیب کنند. این پلتفرم طیف گسترده‌ای از راه‌حل‌های مناسب برای تمام صنایع ارائه می‌دهد و تمام کسب‌وکارها درنظر گرفته خواهند شد و بسته‌ای متناسب با نیازها ارائه می‌شود. Azure به این معناست که هیچ نیازی به وجود سرورهای فیزیکی در سایت وجود ندارد و این امر باعث کاهش هزینه‌های معمول مانند تیم پشتیبانی سرور در محل می‌شود. به گزارش itproportal، مرکز مهاجرت Azure انتقال ابری را سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند. این راه‌حل با لینوکس هم سازگار است. این پلتفرم، ردیفی رایگان ارائه می‌دهد که شامل دسترسی به همه سرویس‌های دلخواه و بیش از 25 سرویس همیشه رایگان است. تمام قیمت‌ها و طرح‌های پلتفرم Microsoft Azure با جزئیات زیاد در سایت آنها ارائه شده است. این صفحه شامل یک ماشین‌حساب هزینه‌ها و یک سرویس «پرداخت حین حرکت» است. هر طرحی را می‌توان با نیازهای خاص تنظیم و هماهنگ کرد. Microsoft Azure تقریبا 22درصد از سرمایه‌گذاری در سیستم‌های ابری را دربرمی‌گیرد. بعد از اینکه آمازون اولین جایگاه بازار محاسبات ابری را از آن خود کرد، مایکروسافت با سرمایه‌گذاری‌های سنگین به‌سمت تولید محصول بیشتر روی آورد. یکی از پرکاربردترین قسمت‌ها برای استفاده از محاسبات ابری مایکروسافت، بخش مراقبت و سلامت است. در سال 2020، بازار این بخش به حدود 500 میلیارد دلار رسید و حدود 77درصد از بیمارستان‌ها به این سیستم مجهز شدند.

 آمازون بیشترین سهم از سرمایه‌گذاری سیستم‌های ابری را دارد
خدمات شبکه آمازون محبوب‌ترین و پرطرفدارترین خدمات محاسبات ابری در دنیا به شمار می‌رود که پلتفرمی وابسته به سیستم ابری برای ایجاد راه‌حل‌های تجاری با استفاده از خدمات یکپارچه شبکه است. خدمات شبکه آمازون کنترل مدیریت گسترده‌ای را از طریق سرویس گیرنده شبکه امن خود ارائه می‌دهد. کاربران می‌توانند از اینجا به تعدادی از ویژگی‌ها ازجمله ایجاد کلید رمزگذاری و میز دسترسی داشته باشند. این پلتفرم به کاربر امکان می‌دهد الزامات زیرساخت را سفارشی کند. این هزینه بسیار کمتر از زمانی است که کاربر در محل خود راه‌اندازی می‌کند. آنها همچنین اجازه می‌یابند درصورت لزوم سرورها را اجرا کرده و به آن دست پیدا کنند. آمازون با 33درصد سرمایه‌گذاری در خدمات زیرساخت ابری بالاترین سهم از بازار سرمایه‌گذاری این بخش را به خود اختصاص داده است. بخش سیستم‌های ابری و خدمات شبکه آمازون در 9 ماه نخست سال 2021 درآمدی بالغ‌بر 44/4 میلیارد دلار به دست آورد. تنها سیستم ابری آمازون منجر به درآمد 13/7 میلیارد دلاری طی این برهه زمانی شد. این بخش در سه‌ماهه سوم سال 2021 درآمدی بالغ‌بر 1/16 میلیارد دلار به دست آورد.

 سرمایه‌گذاری 31/56 میلیارد دلاری گوگل در سیستم‌های ابری
سیستم ابری گوگل به‌عنوان یک جایگزین محاسباتی ابری قدرتمند کاربران را قادر می‌سازد با استفاده از خدمات شبکه ارائه‌شده از سوی گوگل، راه‌حل‌های تجاری ایجاد کنند. کاربران با زیرساخت امنیتی چندلایه سیستم ابری گوگل می‌توانند اطمینان داشته باشند هر چیزی را که می سازند یا ایجاد و ذخیره می‌کنند، محافظت‌شده است و این امر در سایه تعهد به شفافیت و گروه مهندسان کارآزموده امکان‌پذیر می‌شود. سیستم ابری گوگل تنوعی از ابزارها را برای اطمینان از عملکرد و مدیریت ثابت در اختیار دارد. گوگل همچنین انتقال آسان به ماشین‌های مجازی را با قیمتگذاری انعطاف‌پذیر ارائه می‌دهد. زمانی که بحث قیمت در مقایسه با رقبای بزرگ به میان می‌آید، گوگل مدعی برتری در حوزه سیستم‌های ابری می‌شود. طی چندسال گذشته، گوگل در راستای افزایش سهم خود از بازار خدمات محاسبات ابری تلاش کرده است. امروز در جایگاه سوم برترین شرکت‌های فعال در زمینه ارائه فناوری‌های محاسبات ابری در دنیا عمل می‌کند. طبق آمار، سیستم‌های ابری گوگل 10درصد از سهم این بازار را در اختیار دارد و نقش بسزایی در رشد کلی بازار این فناوری برای دستیابی به سهم بیشتر از این بازار ایفا می‌کند. به‌طورکلی، این سه شرکت نخست 64درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های ابری را در سال 2021 از آن خود کرده‌اند. گوگل در سال 2021 برای چهارمین سال متوالی به‌عنوان پیشرو در ارائه خدمات زیرساخت ابری و پلتفرم فعالیت می‌کند. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند حجم بازار ابری در دنیا در سال 2022 به 474 میلیارد دلار برسد که نسبت به رقم سال 2021 رشد کرده است. تجارت سیستم‌های ابری آلفابت، سودی معادل 19/21 میلیارد دلار برای این شرکت به‌همراه داشت که در مقایسه با سال‌های مالی قبل با افزایش 47/09درصدی مواجه بود. شرکت آلفابت گوگل در سال 2021 چیزی حدود 31/56میلیارد دلار روی تحقیق و توسعه سیستم‌های ابری سرمایه‌گذاری کرد.

 سیستم ابری IBM
این سیستم مجموعه‌ای از خدمات محاسبات ابری ارائه‌شده از سوی غول‌های فناوری همنام است. این سیستم، طیف گسترده‌ای از خدمات را ارائه می‌دهد. البته تمام این خدمات بر پایه سیستم ابری هستند که هم از سرورهای مجازی و هم سرورهای سخت‌افزاری، شبکه‌های مدیریتی و خصوصی تشکیل می‌شوند. همزمان که سرورهای برپایه سخت‌افزاری و مجازی با پلتفرم ابری ادغام می‌شوند، کاربران کنترل کامل زیرساختی را در دست گرفته‌اند. IBM به مشتریان خود امکان دسترسی انحصاری به کل سرور را می‌دهد و این امر باعث بهبود نسبی عملکرد می‌شود. سرویس ابریIBM توسط یک سیستم واحد و یکپارچه مدیریت می‌شود که از طریق پورتال شبکه یا برنامه‌های تلفن همراه قابل‌کنترل است. راه‌حل توسعه این سیستم ابری دارای طیف گسترده‌ای از ابزارهای مدیریت ابری است. این سیستم همچنین سفارشی‌سازی کامل سرور را ارائه می‌دهد. این بدان معناست هر چیزی که در سرور وجود دارد توسط کاربر انتخاب شده است. به این ترتیب کاربر دیگر مجبور نیست برای ویژگی‌هایی که ممکن است هرگز از آن استفاده نکند، هزینه‌ای بپردازد. سیستم‌های ابری در سه‌ماهه نخست سال 2021 به سودآوری برای شرکت IBM انجامید، به‌طوری‌که مجموع درآمد سیستم ابری از واحدهای تجاری مختلف برای آن 21درصد رشد کرد و به 6/5 میلیارد دلار رسید. بخش‌های سیستم‌ها و خدمات تجارت جهانی IBM همچنین در سال گذشته به ترتیب با 4/3درصد و 2/4درصد مواجه شدند. رشد درآمد آن در سه‌ماهه دوم سال 18/31 میلیارد دلار و برای کل سال 74/35میلیارد دلار اعلام شد.

 محاسبات ابری در ایران
ایران بازار امیدوارکننده‌ای برای اجرای سیستم‌های محاسبات ابری به شمار می‌رود. این بازار در کشور فضای خوبی از سال 2016 برای فعالان بین‌المللی و بازار سخت‌افزاری ایجاد کرده است. بازارهای تلکام و زیرساخت اصلی‌ترین سرمایه‌گذاران این حوزه محسوب می‌شوند. چشم‌انداز فناوری اطلاعات فعلی در ایران عمدتا شامل مراکز داده سنتی و متعلق به شرکت‌هاست. بازار محاسبات ابری در ایران بین سال‌های 2017 تا 2020 با رشد جالب‌توجهی روبه‌رو بوده است و گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که حجم این بازار تا سال 2027 همچنان ادامه داشته باشد. تا سال 2018 تنها 20درصد از صنعت IT ایران را خدمات محاسبات ابری تشکیل می‌داد اما با توجه به رشدی که طی سال‌های اخیر با آن روبه‌رو هستیم، انتظار می‌رود تا سال 2025 بیش از 80درصد شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی به زیرساخت‌های محاسبات ابری متصل شوند. این فناوری نوظهور با توجه به جایگاه ویژه‌ای که دارد روی جنبه‌های اقتصادی و هویتی کشور تاثیر مستقیم می‌گذارد و خود با بهبود ظرفیت‌های محلی، منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر و ثروت می‌شود. بخش خصوصی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که در این عرصه می‌تواند سرمایه‌گذاری کند تا رشد آن افزایش یابد.

مرتبط ها